1 Ocak 2010 Cuma

Elif Şafak / Aşk


İlk okuduğum Elif Şafak kitabı olması ve iddialı bir biçimde adının aşk, konusunun Mevlana & Şems-i Tebrizi merkezinde kuruluyor olması benim için yeterli gelmişti. Okumam biraz uzun sürse de nihayetinde bitirmiş ve yeni kitaplara yelken açmış bulunuyorum. Yıllardır kitaplığımda bekleyen Araf'a selam ediyorum :) Şimdi de Dan Brown'ın yeni kitabı Kayıp Sembol'e başladım, oh ne güzel.

Elif Şafak'ın kaleminin resmettiği Aşk'ı yorumlamak istiyorum dilim döndüğünce.

Kitap 2 hikayeye sahip, Dış ve İç olarak adlandıracağım bunları. Dış hikayede 40'lı yaşlarda bir ev hanımının sorunları ve gelişimi anlatılıyor. İç hikayede ise Mevlana ve Şems'in birbirlerini bulmaları anlatılıyor. Bir romanda hem anlatım hem gelişim olarak birbirinden ayrı iki hikaye var. Özellikle kitabın ilk başlarında farkettim ki bu iki hikayenin yazarı da Elif Şafak ancak anlatım şekli ve akıcılık olarak birbirinden keskin hatlarla ayrılıyorlar ve okuyucu "hangi hikayedeyim?" gibi bir soruyla hiç karşılaşmıyor. Ben iç hikayeyi daha doyurucu, daha edebi, olay örgüsünü daha inandırıcı buldum. Dış hikayenin daha monoton, içtekinin ise daha hareketli ve anlamlı olması neden gösterilebilir tabi.

Anlatım şekli olaraksa Dış hikaye bir anlatıcı tarafından betimlenirken, içteki doğrudan karakterlerin kendi ağızlarından aktarılmış, ki bu benim her zaman sevdiğim bir roman yazma yöntemidir, daha samimi, okurken sanki kendim anlatıyormuşum hissine kapılıyorum.

İç hikayedeki karakterlerin detayları, farklı karakterlerin aynı olayları yorumlayış biçimleri, okuyucunun her bir karaktere ayrı ayrı bürünerek onlar gibi düşünmeye zorlanmaları inanılmaz bir tat bıraktı bende. Mutlaka okunması gereken bir kitap bana göre. Aşkın illaki iki karşı cins arasında yaşanabilecek kadar kısıtlı bir görüş olmadığı, aslında birbirini tamamlayan parçaların oluşturduğu fikirsel bütünleşme olduğu, ebedi iki dost ve aşık olan Şems ve Mevlana üzerinden dile getiriliyor. En iyi dostların da aslında birer aşık olduklarını anlıyoruz böylelikle, aşk bir olmaktır, tekliğe ulaşmak için yok olmaktır diyor, biz de alkışlıyoruz Elif Şafak'ı.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder